Régi ismeretterjesztő írások (újraközlés)
Mátyás
király, a mecénás
Hunyadi Mátyás nevét említve eszünkbe
juthat a népmesékből ismert álruhás király története. Megleckézteti a kapzsi
bírót, és csavarosabb esze van, mint az okos leánynak. Mit tudunk még róla?
Fekete sereg, adók, hadjáratok, Bécs elfoglalása, a cseh királyi cím
megszerzése. A kulcsszavak eszünkbe jutnak, de mit tett ezeken kívül Hunyadi
Mátyás (1443. Kolozsvár –– 1490. Bécs), az uralkodó?
A korszak, amelyben Mátyás király élt,
egybeesett a reneszánsszal és a humanista eszmék terjedésével. A francia
„renaissance” szó jelentése „újjászületés”. Az antik kultúra megelevenedéséről,
újjászületéséről van szó. A középpontban az ember áll. A humanizmus a
reneszánsz szerves része. Elsősorban a reneszánsz polgárság világi ideológiáját
jelenti. Szorosan összefüggött az ókor irodalom értékeinek kultuszával. Az első
ilyen tudósi kör Magyarországon Zrednai (Vitéz) János (1408 – 1472) váradi
udvarában jött létre. A főpásztor unokaöccse volt Janus Pannonius (1434-1472),
a költő. Latinul írt verseit Európa- szerte szívesen olvasták[1].
Hunyadi Mátyás uralkodása (1458-1490)
alatt gyökeret vert, felnövekedett és virágot bontott az a „mandulafa”, amely a
humanista gondolkodású alkotók munkájának gyümölcseként termett a „pannon föld
északi, hűs rögein”. Ezen élő fa alatt a magyarországi emberbaráti kultúrát
értem. A „gyümölcsök”- re gondolva a humanista művészeti tevékenység eredményei
jelennek meg előttem. Ehhez hozzájárult Hunyadi Mátyás. Támogatta e műveltség
terjesztését Magyarországon. Az 1470-es évek közepétől minden évben a királyi
összbevétel hetedét-nyolcadát (évente százezer forintot) fordított a
művészetpártolásra, illetve építkezésre[2]. Arra szeretnék
rávilágítani, miképpen és mely művészeti ágakban tette mindezt, és tevékenysége
milyen eredménnyel járt.
Hunyadi Mátyás művészetpártoló
tevékenységének három területre terjedt ki: a hatalmát szimbolizáló építkezések
(a budai és a visegrádi palota) ösztönzése, a kulturális intézmények (egyetem,
könyvtár) támogatása, valamint a művészeti tevékenység (írók, költők,
történetírók) pártfogolása.
A külsőségeket kedvelő király eszköznek
tekintette a művészetpártolást. Ebben a tevékenységben jelentős szerepet
játszott Mátyás király második felesége, Aragóniai Beatrix (1457-1508). A
királyné a nápolyi udvarból hozta magával a felszabadult szép élet, a fény, a
pompa szeretetét, a reneszánsz kultúra minden ágára kiterjedő igényt. A vele és
az utána érkező itáliaiak segítségével hozta lére fényűző királynéi
udvartartását. Ez a királyi udvar átalakulását, fejlődését is meghatározta.
Felélénkültek az olasz- magyar kulturális kapcsolatok. Főként Firenze és
Lorenzo de Medici (1449 – 1492) reneszánsz udvara vált irányadóvá. Itáliai
művészek, mesteremberek és humanisták is érkeztek Budára. A vezető tisztségek
egy részét is ők foglalták el. Beatrix királyné bátyja, Aragóniai János,
megkapta az esztergomi érseki széket. Halála után hét éves unokaöccse, Estei
Hippolit (1479 –1520) lépett a főpap helyébe, akit Mátyás király nevezett ki és
a pápa csak vonakodva erősített meg.
Antonio Bonfini (1427-34 között – 1502)
arról tudósít, hogy „a királyi kápolna számára egész Francia– és
Németországból szedték össze az énekeseket”. Így törekedtek a liturgia
szebbé tételére[3].
A háttérbe szoruló magyar urak morgolódtak az „itáliai erkölcsök” térfoglalása
miatt. Előfordult, hogy egy-egy buzgó szerzetes, mint például Temesvári Pelbárt
(1435. körül – 1504) egyházi író, hitszónok a templomban prédikálta ki a
királyi udvarban tapasztalható fényűzést, pompát, vigasságot és egyéb
„erkölcstelenséget”.
Hunyadi Mátyás művészetpártoló
tevékenységének első területe a hatalmát jelképező építkezésekben nyilvánult
meg. Aragóniai Beatrix és Hunyadi Mátyás házasságkötését követően megkezdődött
a budai palota reneszánsz stílusú tovább építése. A király két új palotarésszel
és egy függőkerttel egészítette ki itteni lakhelyét. Természetesen meg kell
említenünk a visegrádi udvart is. „Mondják, hogy 350-nél több szobát foglal
magába. A palota kapuja a Dunára nyílik (…) A kaputól 100 és egynéhány lépés
távolságban mintegy negyven fokból álló 7 nagy, 8 könyöknyi széles kőlépcső
kezdődik. Itt egyenletes négyszögű kőlemezekkel borított, loggiákkal beszegett
udvar terül el.” –– írja Oláh Miklós (1493 – 1568) püspök, majd esztergomi
érsek, humanista történetíró, a visegrádi királyi lakról. A hatalmas budai és a
visegrádi kastélyok belső díszítésén dalmát és itáliai, főleg firenzei mesterek
dolgoztak. A munkálatokban részt vett Giovanni Fiorentio (kőfaragó), valamint a
visegrádi díszkút eddig ismeretlen mestere.
A budai palota belső famunkálataival,
bútorainak elkészítésével Mátyás király a kor leghíresebb asztalosának,
Benedetto de Marianónak a firenzei műhelyét bízta meg. Az építkezéseknél a
szakmunkát a külföldiek végezték, de magyar kőfaragómesterek is kivették a
részüket az alkotásból. A budai és a visegrádi udvarban végzett munkálatokon
kívül építkezések folytak Pozsonyban, valamint a székesfehérvári bazilikában
is. Mátyás király művészetpártoló tevékenységének második területe a kulturális
intézmények létrehozása volt. Ezek közé tartozik a könyvtár és az egyetem. Az
uralkodó gyűjteménye, a Bibliotheca Corvina, egykor a vatikáni könyvtár után
következett a nagyságát, és a művek változatosságát tekintve1 . A téka a
királyi palotában kapott helyet. Antonio Bonfini a következőképpen ír róla: „
A Dunára néző részen kápolnát emeltet keresztelőkúttal. (…) Felette
könyvesházat építtet, dúsan rakva latin és görög könyvekkel, a könyvek
kiállítása is pazar”.[4] Felügyeletével és az új
művek beszerzésének irányításával külföldi humanistákat bízott meg a király. A
gyűjtemény első gondozója Galeotto Marzio (1427. ? – 1497. ?) polihisztor volt,
akit 1471-ben Taddeo Ugoletti követett.
A könyvek gyűjtésének első időszaka 1470-
ig tartott. A dokumentumok a következő évben említik először Francesco Badini
firenzei humanistát, aki felhívta Mátyás király figyelmét az értékes,
megvásárlásra érdemes művekre. A beszerzésben az uralkodó személyesen is részt
vett: leveleivel támogatta a vásárlásokat. Az újdonságok nagyrészt Közép- és
Észak- Európa könyvmásoló műhelyeiben készültek. További darabok bővítették a
könyvtárat az 1470-es évek második felében. A művek, amelyek ebben az időben
érkeztek Észak- Itáliából és Firenzéből, megrendelésre készültek Attavante
degli Attavanti és Boccardio il Veccio műhelyeiben. A bibliotéka állományába
elsősorban történeti feldolgozások, filozófiai írások és egyházatyák munkái
tartoztak. Ezeken kívül Cornelius Tacitus (Kr. u. 56 k. – 120. k.) római
történetíró művei, régi görög kódexek, héber és káldeus iratok is gazdagították
a gyűjteményt.
Mátyás király a Bibliotheca Corvinát egész
uralkodása alatt bővítette. A legszebb kódexek 1485 után készültek Firenzében,
Nápolyban és Rómában. A könyvtár 1490-ben állt teljes pompájában, amikor kb.
2000-2500 kötetet számlált1. Sajnálatos, hogy Mátyás király halálát követően
megszakadt a gyarapítás. Amikor a török hadak a mohácsi vész után, 1526
szeptemberében elfoglalták Budát, kifosztották a könyvtárat. Ekkor a legtöbb
antik kézirat is eltűnt. Néhány alkotás azonban megmaradt Beatrix királyné
birtokában. Ma 216 corvináról tudunk, amelyek szétszóródva a világban,
különböző gyűjteményeket gyarapítanak. A magyarországi gyűjtemények mindössze
53 corvinát őriznek, közülük 35-öt az Országos Széchenyi Könyvtár elkülönített
részlegében.
E.
KOVÁCS Péter: Matthias Corvinus. Officina Nova. Budapest, 1990.
DRASKÓCZY István: A XV.század története.
Pannonica Kiadó. Budapest, 2000.
Magyarország
története (II.köt.). Főszerk.: Molnár Erik. Gondolat Kiadó. Budapest, 1964.
NEMESKÜRTHY István: Mi, magyarok. (A magyar történelem igaz krónikája szerint).
Dovin Művészeti Kft. Budapest, 1989.
A szöveg eredeti megjelenési helye (és folytatása): Scientia Denique, 1. évfolyam, 38-43. old.
[1] Draskóczy István: A XV. század
története. – Budapest: Pannonica Kiadó, 2000.- 140. old.
[2] Nemeskürty István: Mi, magyarok (A
magyar történelem igaz krónikája szerint). – Budapest: Dovin Művészeti Kft., 1989.
- 59. old
[3] E. Kovács Péter: Matthias
Corvinus. Officina Nova. Budapest, 1990. 144. old.
[4] Uo. 176 old.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése