Oktatási segédkiadványok – 2.
A második módszertani ajánlásban is vázlatpontok jelölik a témakörök tartalmát, kivéve a reneszánsz témakörét, mivel ezzel korábban foglalkoztam. Ebből jelenik meg most egy részlet.
*
Az antik kultúra „újjászületése” miatt reneszánsznak
nevezzük a nyugat európai művelődéstörténetnek azt a szakaszát, mely
hozzávetőleg 1300-tól 1600-ig tartott.
A reneszánsz az európai kultúrának a középkort követő
nagy korszakát és a művészetek ugyanazon korszakban érvényes egyetemes stílusát
jelölő történeti kategória. Társadalmi alapja a
pénzgazdálkodás és árutermelés jóvoltából megerősödött polgárság, mely harcot
indíthatott a gazdasági, politikai életben való részvételért.
A reneszánsz kultúra emberközpontúsága, valamint az
antik kultúra különleges kultusza együttesen jut kifejezésre a reneszánsz
legfontosabb szellemi áramlatában, a humanizmusban. A humanizmus a reneszánsz polgárság világi ideológiája, mely kifejezésre juttatja, hogy
lényege az ember Az adott fogalom magában hordoz bizonyos polgári- ideológiai
tartalmat, ugyanakkor bizonyos fokú műveltséget, tudós magatartást is jelent.
A reneszánsz-kori humanizmus kezdetben (XIV-XV. század
első fele) nem volt filozófiai irányzat vagy eszmerendszer, hanem egy olyan
kulturális és oktatási program, mely főleg a görög és latin klasszikusok
tanulmányozását tűzte ki céljául Az irodalomtudósok fokozatosan latinra
fordították az akkoriban ismert görög szerzők szinte teljes anyagát (például
Hérodotosz, Homérosz, Plutarkhosz, Szophoklész) műveit. A humanisták
alakították ki a tudományos szövegkritika módszereit, tanulmányozták a latin
helyesírást, nyelvtant, retorikát, az antikvitás történetét és mitológiáját
[5;176].
A magyar irodalom reneszánsz korszaka a XV. század
közepétől a XVII. század 30-as éveiig tart. Ez az időszak a magyar nép
történetének egyik döntő jelentőségű szakasza. Az ekkor végbemenő változások
Magyarország egész újkori fejlődését befolyásolták (ezért is fontos e korszak
tanulmányozása). A változásokban nagy része volt a török hódításnak és a
Habsburg uralomnak. A német, elsősorban Fugger tőke uralkodó szerepe és a
városok ezzel összefüggő hanyatlása következtében Magyarország a kialakuló
világpiacon másodrendű helyzetbe került. Ez a tény egyre nagyobb lemaradáshoz
vezetett. Ezek az alapvető gazdasági társadalmi jelenségek jelentős mértékben
hatottak a magyar reneszánsz alakulására, jellegére, társadalmi bázisára
[5;201].
A reneszánsz és a humanizmus a középkori kultúra
virágzásával egy időben vert gyökeret és indult fejlődésnek a feudális
Magyarországon. Az uralkodók meg akarták fékezni a bárók anarchiáját és el
akarták hárítani a török fenyegetést. Ennek érdekében szükségük volt korszerű
műveltségű hivatalnokokra és diplomatákra. A királyi kancellária már az Árpád
kortól kezdve mindig a legnevesebb külföldi egyetemen végzett, az európai hírű
műveltséget szerzett értelmiségieket alkalmazta. Ez a vezető műveltség a XV.
században már kizárólag humanista eszméket képviselt.
A középkori társadalmi
viszonyok bomlása a 13-14. század fordulóján Itáliában indult meg. Itália volt
az akkori Európa legpolgárosultabb területe. Gazdag kereskedővárosai már a 13.
században kivívták az önállóságot [19]. Itáliában az ókor emlékei hozzátartoztak
a mindennapi élethez. Ott hatott a legközvetlenebbül az antik Rómától örökölt
szemlélet. A kedvező feltételek folytán Itáliában bontakozott ki legkorábban a
polgári rend eszményét az ókori szerzők műveiben felfedező új szellemi áramlat,
mely a humanizmus nevet kapta. Itáliában született meg a reneszánsz, az ókor
újjáélesztésére törekvő művészet (a renaissance francia szó, újjászületést
jelent). A reneszánsz korát a 15. század elejétől a 16. század végéig
számítjuk. Európa többi országa - néhány évtizedes helyenkénti évszázadnyi
késéssel vette át az új stílust. Magyarország pl. a 15. század utolsó
negyedében, Franciaország s német fejedelemségek a 16. század elején tette meg
ezt a lépést [19].
A XV. század derekán
Magyarországon megerősödött a humanizmus. A magyar reneszánsz igazi
kivirágzása a főnemesség megerősödésével egy időben zajlott.A reneszánsz
életszemlélet, a humanista műveltség erre az időre már az egész társadalmat
áthatották, a vezető szerep azonban az arisztokratáké maradt. A magyarországi
sajátos körülmények siettették a központosítást, fejlődésnek indultak a
városok, kapcsolat alakult ki Itáliával - mindezek a humanizmus virágzását
elősegítő tényezők.
A reneszánsz, mint
művelődéstörténeti korszak és stílusirány, Európa országaiban hódított teret és
talált követőkre a XIV. század kezdete és a XVI. század vége közötti időszak
alatt. A humanizmus a reneszánsz szerves része, elsősorban a reneszánsz polgárság
világi ideológiáját jelenti. Szorosan összefüggött az ókori irodalom értékeinek
kultuszával. Magyarországon a humanizmus a XV. század elején talált követőkre.
Irodalom:
- Ábel Jenő: Adalékok a humanizmus történetéhez Magyarországon. Bp.: 1880
- Rolf Toman (szerk.): Az itáliai reneszánsz. Bp.: 2001
- Klaniczay Tibor (szerk.): A magyar irodalom története (I). Bp.: 1964
- Hóman Bálint, Szekfü Gyula: Magyar történet (II.). Bp.: 1936
- Bitskey István (szerk.): Szöveggyűjtemény a régi magyar irodalom történetéhez. Bp.: 1998
Az eredeti megjelenés helye:
Kovács Eleonóra. Magyar kultúrtörténet. Módszertani javaslatok és tantárgyi program. (Szak:
„Történelem”) – Ungvár, 2014. – 9-11. old. (УДК 930.85 (439) (076), ББК T34 (4УГО)-7я73-5, K 56)
Megjegyzések
Megjegyzés küldése