Sérelem és ábránd
A Maniac
c. sorozat bemutatja, hogy a gyermekkorban elszenvedett sérelmek hogyan
akadályozhatnak három karaktert abban, hogy nyugodtan, kevesebb kétséggel éljék
életüket.
A cselekmény egy alternatív New Yorkban
játszódik, ahol katódcsöves monitort használnak, nincs mobil telefon, de
létezik a Proxybarát szolgáltatás: az ügyfél egy nem létező barátot kap, akivel
előre egyeztetett emlékeket idéznek fel. Ez a valós élmények és barátok hiányát
nem pótolhatja. Ha valakinek elfogyott a pénze, a figyelmével és az idejével
fizet: a Buddy egyik alkalmazottja mellette ül, és reklámokat olvas fel a
metrón vagy az étteremben, attól függően, hogy miért vette igénybe a
szolgáltatást.
Ebben a közegben él Owen (Jonah Hill) és Annie (Emma Stone).
Owen uralkodik magán, hogy ne szólaljon
meg, amikor Grimsson leül mellé a padra, és egy újabb titkos küldetésről
beszél. Nem akar hangosan válaszolni, mert sejti, hogy ismét a skizofrénia
tünete jelentkezik: lát és hall valakit, aki nincs ott, és arra utasítja, hogy
keresse a mintázatot az univerzumban. Ezáltal valójában a rendszert kutatja az
általa megtapasztalt életben, a szabályt, ami megmagyarázhatja, miért nem
olyan, mint a testvérei. Este egy terapeuta könyvét olvassa, ezzel egy időben
egy felvételt hallgat: ő maga ismeri el, hogy nincs mintázat az univerzumban,
és senki sem küldi őt különleges küldetésre. A következő jelenetben pedig a
szobanövény gyökeréhez fricskázza a pirulákat.
Ebből látható, hogy a tudata szinte
kettéhasadt: létezik egy Owen, aki rezignáltan tudomásul veszi, hogy
elbocsájtották, kimondja hangosan, hogy ő compus
mundi, tudatánál van, a család ügyvédei számíthatnak rá, a bátyja mellett
fog tanúskodni a bíróságon, és akkor sem veszíti el az önuralmát, amikor a
pszichiátriai kezeléséről kérdezi az ügyész, hogy kétségbevonja a tanúvallomása
hitelességét. És az is Owen, aki látja és hallja Grimssont, aki úgy néz ki,
mint a bátyja, Jen. Lát
és hall valakit, aki nincs ott, és arra utasítja, hogy keresse a mintázatot.
Ezáltal valójában a rendszert kutatja az általa megtapasztalt életben, a
szabályt, ami megmagyarázhatja, miért nem olyan, mint a testvérei.
Óriási erőfeszítéssel megpróbál úgy
viselkedni, mintha majdnem minden rendben lenne, és nem tetszik neki a bátyja
menyasszonya, nem zavarja, hogy nem került rá a családtagokat ábrázoló
festményre, és nem rombolja az önértékelését, amikor Jen a családi vacsorán azt
a gyermekkori történetet meséli, melynek végén nevetnek, de Owennek súlyos
vesztséget jelent végighallgatni a történetet. Owen megmentett egy sérült
sólymot, ami meggyógyult, és megette Jen egerét. A bátyja megölte a sólymot, de
ezt nem meséli el a vacsoránál. Owen előbb a bátyjában csalódott, majd a
családjában, amikor rájött, hogy fizettek valakinek, hogy barátkozzon vele. Úgy
érzi, a családja elárulta őt, ő mégsem árulhatja el őket: a bátyja mellett kell
tanúskodnia (hamisan). Owen ezeket nem fogalmazza meg, nem is látja, mert
mélyen benne él a saját történetében, melynek alappillére az, hogy volt egy
rohama a főiskolán, de nem ismétlődött meg, most is uralja a téveszméit.
Képtelen szembenézni a ránehezedő
nyomással (család, per, múltbéli sérelmek), ehelyett nem szedi a gyógyszereket,
és keresi a mintázatot Grimsson utasítása szerint. Ezért nem hagyja figyelmen
kívül a gyógyszercég reklámanyagát sem, és jelentkezik egy kísérletre. A
váróteremben meglátja Anniet, akinek az arcát két különböző reklámtáblán látta,
tehát ez csakis a mintázat lehet, amit Grimsson említett.
Owen mindig elnézést kér a téveszméért,
Annie lelkiismeretfurdalás nélkül hazudik és zsarol, hogy a gyógyszerkísérlet
részese legyen, és ismét kapjon a pirulából, amivel újra átélheti a húgával
tölött utolsó délutánt.
Annie a drog, Owen pedig a skizofréniája
miatt érkezett a Neverdine vállalathoz. Itt dolgozott Dr. X., aki akkor alkotta
meg a terapeutát helyettesítő szuperszámítógép és a gyógyulást segítő tabletták
ötletét, miután megszakította a kapcsolatot édesanyjával, aki terapeuta volt,
és segíthetett volna neki. Az édesanyja tudatával rendelkezik a mesterséges
intelligencia, és az édesanya első tudományos munkája a kísérlet alapja. Azóta
az anya celebteaputa lett. Akinek a könyvét Owen is olvassa.
Minden mindennel összefügg: Annie a
Milgrim vállalat irodája előtt találja a Cervantes-kötetet, de előbb félredob
egy Rubik-kockát, amit a háttérben Owen felvesz, és bemegy az épületbe, mert a
cég a családjáé, bizonyára a bátyja ügye miatt rendelték oda, és ezek után
szabad idejében a kockát forgatja.
A gyógyszerkísérlet miatt átélt első
történetben Owen és Annie egy Wendy nevű lemúrt szabadít ki a prémkészítők
fogságából, az utolsó (valóságos történetben) Wendy Lemour-hoz érkezik
látogatóba Annie.
A második történetben a Don Quijote elveszett fejezetét keresi
Owen és Annie, akik ekkor is a valóditól eltérő névvel és személyiséggel
rendelkeznek, és épp 1947-ben járnak, a z előző történet 1991-ben játszódott, a
kvöetkező egy fantasy helyszíne lesz, a legutolsó a legabszurdabb, Jon Hill
ebben nyújtja a legjobb alakítását.
Kilenc epizód kell ahhoz, hogy mindez
kiderüljön, a tizedikben pedig néhány dolog megoldódik.
A
Maniac c. minisorozat egyik kérdése,
hogy mi a normális? Három ellenpéldát láthatunk erre: az egyik főszereplő
paranoid skizofréniában szenved, a második drogfüggő, a harmadik személynél
parafíliát állapítottak meg. Miután megismerjük a két főszereplőt, meglátjuk az
okokat (testvérviszály, szülő-gyermek viszony). Aztán elbizonytalanodunk: a kísérlet
egyik alanya azt mondja, nem biztos, hogy mindig a szüleinket kell okolnunk,
erre a gyógyszerkísérletet vezető szakember azt válaszolja: valóban, az egyén
nem a szüleiből alkotott mix, képes lehet arra, hogy kijavítsa a problémát.
Fukuanga filmje kilenc epizódon keresztül vázolja, árnyalja és kombinálja az
élethelyzeteket és lehetséges megoldásokat, míg az utolsó rész végén eljutunk a
megoldáshoz: a lényeg a gondoskodás, hogy a szenvedő ember érezze/
megtapasztalja, nem marad egyedül, valaki törődik vele.
Ezt
összegzésként leírni könnyű, és nem is tűnik újdonságnak, viszont mozgóképen
megjeleníteni nem egyszerű. Fukuanga és Sommerwill mindet megtett annak
érdekében, hogy hangulatos, nem nyomasztó, néha szatíraszerű, mégis finoman
hangolt történetet készítsenek, aminek alapötlete egy norvég sorozatból származik, de abból hiányzik Cari Joji Fukuanaga rendezői munkája, Patrick Sommerwille forgatókönyve, a zene, a cyberpunk világ, és a stáblista után következő
meglepetésjelenet.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése