Ismeretterjesztő írások 9. rész
Az egyén és a műlt kapcsolata. Gondolatok A mi háborúnk értelmezése kapcsán
Részlet
Az
egyéni emlékezet problémakörének áttekintése
Jan Assmann német vallástörtènèsz az
emlékezőképesség művészetéről a következőt írja:
„… egy meghatározott
személy egyéni emlékezete kommunikációs folyamatokban való részvétele révén
épül ki. A különféle társadalmi csoportokba való beleszövődés az – a családtól
a vallási és nemzeti közösségig –, ami az egyéni emlékezet kiépülését
működteti. Az emlékezet kommunikációban él és marad fenn; ha ez utóbbi
megszakad, illetve ha a kommunikációban közvetített valóság vonatkozási keretei
változást szenvednek vagy akár elenyésznek, a következmény: felejtés”[1].
Assmann ebben az esetben Maurice Halbwasch
(1877-1945) francia filozófus, szociológus és szocálpszichológus korábbi
munkájából idéz.
Assmann értelmezése alapján kiderül,
hogy az egyén emlékezőképessége és a közösség egy bizonyos kapcsolatrendszerben
képes létezni. Az egyén emlékezete és a közösség múltja (melynek tagja az
egyén) áll összefüggésben.
„A
tökéletes magányban felnövekvő egyén nem rendelkezne emlékezőképességgel”– így
hangzik Halbwasch tétele, amely mindazonáltal sehol sem fogalmazódik meg ilyen
világosan”[2].
Ezt úgy is értelmezhetjük, hogy a közösség múltjára vonatkozó emlékekkel.
A bevezetőben szó esett arról, hogy a
jelen és a múlt közötti kapcsolatot az írás jelentheti. Lehoczky esetében az
első világháború kitörése után keletkezett írásról van szó. A mi háborúnk esetében Lehoczky többek
között a napisajtót tekinti át, összegzi, amit olvas és tapasztal. A történeti
szöveg olvasásának problematikájáról gondolkodhatunk A mi háborúnk kapcsán.
Mielőtt az első világháború
eseménysorozatára vonatkozó, írott formában megtalálható szövegek
értelmezésével vagy kritikai elemezésével foglalkoznék, indokoltnak tartom,
hogy megálljak a múltra vonatkozó szöveg értelmezésének problémaköre mellett.
Pontosabban: annak keletkezési körülményeit is vizsgálni kellene. Jelenleg
lehetetlennek tartom, hogy a múltra vonatkozó szöveget író személy egyéniségét
ne vegyük figyelembe a szöveg vizsgálata során. Úgy vélem, hogy célszerű
legalább egy mondatban a történelmi múltra vonatkozó szöveg tanulmányozása
során a forrást készítő szöveg szerzőjére hangsúlyt helyezni. Ismét az egy
bizonyos múlt egyfajta ábrázolása kerül előtérbe. A múltban történt esemény
elemzése során jusson eszünkbe, hogy az események, melyek rögzítésre kerültek,
az egyén szemszögén keresztül szűrődnek át. Egyes mozzanatokat kiemel, másokat
elhanyagolhat az egyén. Ez érvényes lehet egy Przemysl ostroma alatt íródott
naplóra, és Lehoczky témához kapcsolódó feljegyzésére is.
Az egyén emlékezetének feltárására az
egyén tapasztalatait tükröző szöveg alapján törekedhetünk. Az egyén emlékezete
a közösség múltjára vonatkozik. Azon közösség múltjára, melynek az egyén tagja.
Assmann emlékezetközösség kifejezést használja. Lehoczky szövege két
szempontból közelíthető meg: az események megszűrése az ő nézőpontján keresztül
(válogatott a hírlapokban megjelenő hírek közül, és ezeket is lejegyezte). A
másik szemszög a közösség problémaköre. Olyan eseménysorozatról számol be, mely
Lehoczky, mint egyén és a közössége (a Munkácson és az 1914-ben, a háború következményeit
átélő emberek csoportja) viszonyrendszerébe helyezhető. Assmann erről a
gondolatról a következőképpen informálja az olvasót:
„Az emlékezés alakzatai
megkívánják, hogy bizonyos térbeli hely
kapcsán öltsenek alakot, és meghatározott
időponthoz kötődjék a felidézésük, vagyis hogy a tér és idő tekintetében
konkrétak legyenek, ha nem is okvetlenül földrajzi vagy történeti értelemben[3]”.
A hely földrajzi értelemben Munkács, az időpont 1914-1915 közötti időszak, a
szöveg írására vonatkozó időhatár.
„Ha az ember és a
társadalom – csak arra képes emlékezni, ami a mindenkori jelen vonatkoztatási
keretein belül múltként rekonstruálható, akkor pontosan az merül feledésbe,
aminek az adott jelenben nincsenek vonatkozási keretei[4]”
– olvashatjuk tovább a német egyiptológus Halbwasch-ra utaló szövegét. Ez az
idézet a Nagy háború eseményeihez képest száz évvel később, ma élő emberre
vonatkozik. Ezek az események jelenleg a Múlt részét képezik. Abban a percben,
amikor íródott Lehoczky szövege, az akkori valóság vagy jelen(kor)
eseménytörténetének rögzítése volt. Lehoczky szövegének vizsgálata ma is
aktuális az első világháború eseményeire emlékezve. Az idézett mondat többet
sugall: mindaddig érvényes a múlt, amíg köztudatban van; a közösség beszél,
kommunikál róla, vele kapcsolatban, foglakozik a múlt egy darabkájával. Ez
utóbbi cselekvés A mi háborúnk szövegének közlése (mely talán és elemzése révén
lehetséges. Ez a mondat indokolja meg a jelenben élő személy egyén
emlékezetének frissítését. A történeti megfigyelés folyamatán túl a felejtés
elleni küzdelem is a történész mesterségének sajátosságai közé sorolható Marc
Bloch (1886-1944) gondolatmenete után szabadon[5].
Természetesen az is feladata, hogy válogasson azok között, kirostálja az egész
(Múlt) értelmezése szempontjából szükségtelen mozzanatokat.
„Az ember kizárólag arra
emlékszik, amit kommunikációban közvetít, és amit a kollektív emlékezet
vonatkoztatási keretei közé elhelyezni képes.”[6]
– a ma embere emlékszik arra, tudatában az információnak, melyről diskurzus
folyik az online hírközlésben vagy a mindennapi információáramlásban. Így igaz
ez az első világháború történéseinek emlékezetére is.
Az észlelés egyéni, olvashatjuk
később. Lehoczky észlelése, és ennek eredménye a szöveg. Ezek alapján: Lehoczky
egyéni észlelésének eredménye a szöveg, a megnyilvánulási forma azért, mert
tartalma van, információt közvetít. Jelen-észlelése ma már múlt. A közösség
tulajdona. Lehoczky Tivadarnak, mint egyénnek az észleléséről,
valóság-tapasztalásáról van szó.
*
A teljes szöveg eredeti megjelenési helye: Az egyén és a műlt kapcsolata. Gondolatok A mi háborúnk értelmezése kapcsán. - Historia est magistra vitae. Az I. Lehoczky Tivadar Helytörténeti és Néprajztudományi Konferencia anyagai. - Ungvár-Budapest: Intermix Kiadó, 2017., 107-112. old.
*
*
[1]
Jan Assmann. A kulturális emlékezet.
Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. - 38. old.
[2]
Jan Assmann. A kulturális
emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. -
36. old.
[3]
Jan Assmann: A kulturális
emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai magaskultúrákban. -
39. old
[4]
I. m. - 37. old.
[5]
Gyurgyák János, Kisantal
Tamás. Történetelmélet (I.). 125- 161. old.
[6] Jan
Assmann: A kulturális emlékezet. Írás, emlékezés és politikai identitás a korai
magaskultúrákban. - 37. old.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése