Ismeretterjesztő írások 10. rész
Hunyadi
János származása
(részlet)
2018-ban emlékezünk majd Hunyadi Mátyás születésének
575. évfordulójára. Ebből az alkalomból felelevenítjük, a korabeli humanista
történetírók Hunyadi Mátyás udvarában miként ábrázolták az uralkodó elődeit.
A XV. század végére az itáliai humanista
történetírók munkáiban óriási tömegű új ismeretanyag halmozódott fel, s a
történetírásnak új módszerei alakultak ki. Ennek fényében a korabeli magyar
történetírás jelentéktelen, középkorias felfogású volt. Valószínűleg alkalmas
embert sem találtak volna Magyarországon arra a feladatra, amelyet a királyi
udvar célul tűzött ki: a kor színvonalán álló humanista felfogású összefoglaló
történeti munka megírása a magyarok történetéről. Ezért fordult a királyi pár
figyelme a külföld felé. A királyné az 1488-ban nápolyi követként
Magyarországon járt Pietro Ransanus lucerai püspököt kérte fel az ország
történetének megírására[1].
A Hunyadiak származásával kapcsolatos
gazdag irodalom-és néphagyomány talán legfontosabb története az úgynevezett
„Zsigmond-legenda”. A „Zsigmond- legenda” nem más, mint Hunyadi Jánosnak
Zsigmond királytól való származásának felvetése, valamint a királyi vérvonalhoz
és így a koronához és a trónhoz való szoros kötődésének megindoklása[2].
A Zsigmond- legendát legelőször Antonio Bonfini rögzítette a magyarok
történetéről írott művében (ennek ellenére mégis jellegzetes Heltai-féle
erdettörténetként épült be a köztudatba).
Bonfini, művében többször is visszatért
egy genealógiai fejtegetésre, mely a „Corvinus” névhez, s a
„Corvin-legendához”köthető. A Corvinu-legenda értelmi szerzője Petrus Ransanus
domonkos rendi szerzetes volt, aki még Magyarországra érkezése előtt megírta
egyetemes történeti művének (Annales omnium temporum) a Hunyadi Jánosra
vonatkozó fejezetét.
A folytatáshoz szükséges először a
Zsigmond- legenda rövid ismertetése. Bonfini megfogalmazása alapján a Zsigmond-
legenda lényege a következő: Cillei Ulrik találta ki azt a „szellemes mesét”,
mely szerint Hunyadi János Zsigmond király és egy oláh nemesleány gyermeke. A
leány egy gyűrűt kapott emlékbe az uralkodótól, majd férjhez ment egy oláh
nemeshez. A kisded anyja ölében feküdt, egy holló odaröppent, és a jelül adott
gyűrűt elragadta. Az asszony férje üldözőbe vette a hollót, nyilával
megsebesítette, és a gyűrűt visszavette. Később János elment a királyhoz, és a
gyűrűt felmutatta. A király ráismert, és birtokokkal ajándékozta meg[3].
Petrus vagy Pietro Ransanus fő műve az „Annales
omnium temporum”, azaz „Minden idők legnagyobb évkönyve”. Ebben a műben több
magyar vonatkozású részlet olvasható, köztük Hunyadi János életrajza, amely a
magyaroktól szerzett ismeretekre támaszkodik, de az itáliai közvélekedést
tükrözi[4].
1472-ben Bartholomaeus Fontius már „Mathias Corviniu rex”-et emleget, s ez a
tény kiszorítja Antonio Bonfinit abból a szerepkörből, mely mirtuszkoszorút
kínálna a Hunyadi Mátyást vagy a Hunyadi családot a „Corvinus” kifejezéssel
elsőként összekötő személynek járna képzeletben. Azonban Pietro Ransano
Hunyadi- biográfiája nemcsak a „Corvinus” nevet ismeri el, hanem annak
részletes történeti indoklását is. A genealógiai fejtegetésnek, amelyre
Bonfini, munkájában többször is visszatért, a lényege a következő: Hunyadi
Mátyásnak az oláh But fia, Corvinus János volt az apja. Szülőfalujának neve
pedig Corvinum volt. Amint felnőtt, azt állította, hogy római nemzetségből
született, ahogy szüleitől gyakran hallotta, gyökereit a Corvinusokra vezetette
vissza, akik a rómaiak ősi családjai közé tartoztak[5].
A fentieket összegezve elmondhatjuk, hogy
a Zsigmond- legenda írott formája először Bonfininél bukkant föl, ugyanakkor az
utókor számára részletesen Heltai Gáspár által megőrzött történet szerint
Hunyadi Mátyás valójában a császár unokája volt: az ismeretlenségből
felemelkedő Hunyadi János a király egyik románcának gyümölcse, a szép Morzsinai
lány és Luxemburgi Zsigmond törvénytelen gyermeke lett volna. A pletyka
természetesen soha nem nyert hivatalos megerősítést. Lehetséges, hogy Bonfini
úgy gondolta, akkor tesz királyának nagyobb szolgálatot, ha családját a római
Corvinus nemzetségből eredezteti, Zsigmond apaságát pedig mesének minősíti: „Ha
ez a mese igaz volna, könnyelműen pazarló Zsigmond császár nem földdel, hanem
országgal ajándékozta volna meg őt, hiszen fiúgyermeke nem volt”[6].
Magyarország lakossága számára vélhetően hihető volt a szebbik nem
rajongójaként is számon tartott Zsigmond király és a szép bojárlány története,
amelynek hitelét tovább erősítette, hogy Mátyás király uralkodóként Zsigmond
politikai örököseként lépett fel[7].
*
A szöveg eredeti megjelenési helye: Nortia. - Ungvár: UNE, 2018/1., 33-42.old.
*
[1] Gunst Péter. A történetírás
története. – Bp.:Osiris Kiadó, 1998. – 117-19. old
[2]
Hunyadi Mátyás, a király
(Hagyomány és megújulás a királyi udvarban 1458-1490). – Bp.: Történeti Múzeum,
2008.-28-35.old
[3] Hunyadi Mátyás, a király. Bp.,
2008. - 30-35.old
[4] Mátyás és a humanizmus. –
Bp.,Osiris Kiadó, 2008 - 41-43.old
[5] Hunyadi Mátyás, a király. – Bp.,
2008. – 36-38.old
[6] Antonio Bonfini. Mátyás király.
Bp., 1959. – 23-25.old
[7] Hunyadi Mátyás, a király. – Bp.,
2008. – 160-166.old
Megjegyzések
Megjegyzés küldése