Ismeretterjesztő írások – 6.5

 Nemrég kaptam a hírt: megjelent a második angol nyelvű szövegem. Ez egy rövid tézis, amely a kutatói munka etikájáról szóló továbbképzés tartalmából inspirálódva született. 

A továbbképzés 2023. szeptember 18.- 2023. október 18. között zajlott. A képzés a Szumi Állami Egyetem, az Ukrán-Európai Tudományos Együttműküdés Központja, valamint a Plagiat.pl közös szervezésében valósult meg. A résztvevők videokonferencia keretében hallhatták az előadásokat. 

 Az első előadás az etikus oktatási környezet létrehozásáról szólt, a második előadás alkalmával  a nyílt tudomány (open science) és a kutatói munka etikája került előtérbe. A harmadik előadás a ChatGPT működéséről és használatának felismerése köré épült. Az utolsó előadás angol nyelven zajlott, és megtudtuk, hogy a Plagiat.pl nevű program miként ismeri fel a plágiumot és a mesterséges intelligencia segítségével írt szöveget. 

Az előadások témájához és az aktuális tanévben oktatott tantárgyakhoz kapcsolódva (Az iskolai történelemtanítás módszertana, Az oktatás és nevelés története a XX-XXI. században) a mesterséges intelligencia és a ChatGPT oktatási folyamatban való használata érdekelt. 

Az angol nyelvű tanulmányok közül a legérdekesebb az volt, amelyik megoldást kínált a ChatGPT-vel írt szövegírás megelőzésére. A tanulmány végén a szerzők (Debby Cotton, Peter Cotton, J. Reuben Shipway) feltárták: a szöveg első része a ChatGPT segítségével íródott. Bizonyítékként a kérdéseket is közölték a cikkben. A tanulmány szövegében ezek a kérdések tökéletesen illeszkedtek a szöveghez, a szöveg strukturált voltát erősítették. Hozzáteszem: úgy éreztem, hogy a szöveg könnyen érthető, lendületes angol nyelvű szöveg. Magyar nyelvű  szövegrészletet esetében, könnyebb megállapítanom, hogy ki a szerző (ember vagy gép). 

A tartalmas és felfedezésben gazdag olvasást jegyzetelés követte. Érdekes folyamat következett: angol nyelven olvastam, így jegyzeteltem, hogy könnyebb legyen angolul megfogalmazni a szöveget. Szövegírás alkalmával új jelenséggel szembesültem: szó szerint azt éreztem, hogy fal vesz körül, amelyen belül az angol nyelvű szókincsem, azon kívül pedig a mondanivalóm egy része helyezkedik el. Ez új élmény volt. Az eredménye az lett, hogy nagyon örülök, amikor magyar nyelven írok, mert könnyebben bővíthetem a szókincsemet szinonima szótárral és Jókai-regények olvasásával (a tájleírás, filozófiai elmélkedés, latin szavak használata miatt gondolok erre). Természetesen az angol nyelvű szókincs is bővíthető, de nem olyan rövig határidő alatt, mint amilyen a tézis leadási határideje volt. 

*

Az eredményről gyakran olvashatunk beszámolót, a hogyanról ritkábban. 

A szöveg írásában segített a Pomodoro technika alkalmázása: egyszerű időzítős technika, vagyis egyhuzamban húsz percig szükséges egy dologra koncentrálni, utána következhet öt perc szünet. 

A második segítséget a képzés programjában leírt időkeret szolgáltatta: összesen harminc órányi időtartamra becsülték a képzés tartalmának elsajátítására ajánlott időmennyiséget. Az előadások meghallgatása, feldolgozása, önálló kutatás, a tézis szövegének megalkotásához ennyi időt tartottak szükségesnek. Többször meghallgattam az előadásokat, bibliográfiát készítettem magyar, ukrán és angol nyelven, olvastam, jegyzeteltem, régi jegyzeteket és könyveket kerestem a szöveghez, írtam, a lábjegyzetet pontosítottam, így biztosan eltelt harminc óra. 

Farkas Lívia Ennél zöldebb nem lesz c. tréningjének tartalma  hozzájárult ahhoz, hogy jelentkezzek a képzésre, és elkezdjem a szövegírást. 

Többször eszembe jutott Karikó Katalin egy-egy interjúrészlete, de leginkább az állhatatossága: akkor is folytatta, amikor kedvezőtlen helyzetbe került (erre az idézetre gondolok: ,,Köszönetet mondok azoknak, akik megnehezítették az életemet. Nélkülük nem lehetnék ma itt").


Természetesen elsőként kellett volna szólnom arról, hogy   a monitor mellett pihen egy lap egy idézettel, amely fontossá vált  számomra, mivel  a jelenből visszanézve több év eseményeit  összegzi. Így szól: ,,Tehát amikor éjszakát élsz át, ha csak egy kicsit tovább ki tudsz tartani, a dolgok megváltoznak, Isten garantálja." Mai Ige, 2022. október 23.



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Régi ismeretterjesztő írások (újraközlés)

Hogyan tanultam angolul?