Régi írások –14.
Nővérek
Bartha Gusztáv Kiút című
kisregényének elbeszélője, Emma Karlovna sértődött, kirekesztett, magára hagyott,
önmagát gyűlölő, rokonait bíráló ember. A legsúlyosabb ezek közül a saját maga
iránt táplált gyűlölet és megvetés: ha valaki könyörtelen önmagához, nem lesz
könyörületes a körülötte lévő, esetleg munkaköréből adódóan rábízott
emberekhez. Írásom középpontjába a lelkiismeretfurdalással és rémálommal
küszködő Emma nővér életútja, és családtagjaihoz fűződő viszonya kerül. Ebből
megtudhatjuk, honnan ered a főhős kirekesztett, magára hagyott életérzése.
Bartha Gusztáv Kiút című kötete 2022-ben jelent meg az
Intermix Kiadó gondozásában, Marcsák Gergely szerkesztésében. A kiadvány az
említett kisregényen kívül a Csillagidő című
novellaciklust is tartalmazza. Utóbbit (a
Körkörös kivételével) a mulandóság és az elmúlás motívumai kapcsolják
össze. Az idős Pista demens beteg (Csillagidő),
Anti apó történetéből megtudjuk, mi lett volna, ha megszületik gyermeke (Vekker), Béla bátya özvegy,
elszalasztotta megkérni Éva kezét, aki már elhunyt (Időntúli félelem), Dezsőnek és Irénkének nem lehetett gyermeke,
most a szomszéd csemetéket támogatják (Vasmarok).
Ezekben a történetekben a Kiút főhősétől néhány évvel idősebb (Csillagidő, Vekker, Időntúli félelem)
és fiatalabb (Időjárók, Körkörös) emberek
élethelyzetét ismerjük meg.
A kötet borítója
Matl Péter festő- és szobrászművész labirintust, vagy a kisregény tartalmát
tekintve inkább lépcsőházat szimbolizáló alkotása alapján készült. Ennek
köszönhetően a címlap és a tartalom összhangban áll egymással. Emma Karlovna
váratlanul és indokolatlanul elmenekül a lakásából, kézitáskájában húsz hrivnya
(egy kenyér ára) lapul. Visszaemlékezésével nővérét, Sárit szólítja meg. Mialatt
a negyedik emeletről a földszintre ér, ítélkezik önmaga felett. Ez a folyamat
kapcsolja össze a borítót a kisregényben olvasott tartalommal. A lépcsőházi
séta azonban nem foglalja teljes egészében keretbe az elbeszélést: a lakásból
indulunk, ahonnan Emma elmenekül, a lépcsőházba érkezünk, ahol lépked, szuszog,
megpihen, nekirugaszkodik, lamentál, mérlegel. A 21. fejezetben a panelház
kijáratához érkezik az elbeszélés. Arról, hogy Emma megtalálja-e a kijáratot,
az utolsó mondat árulkodik.
Emma Karlovna
ötvennyolc éves főnővér, aki a város közelében működő elmegyógyintézetben
dolgozik. Nyáron poszttraumatikus stressz szindrómával küzdő katonákat, télen
alkoholbetegeket kezelnek itt. Nyugdíja ezerkétszáz hrivnya (kevesebb, mint
tizenkétezer forint), ezért továbbra is dolgozik. Huszonnégy órás ügyeletet
tart a kórházban, majd a lakásában a széken ülve bóbiskol, semmiképpen sem
alszik el, nehogy aluszékonnyá váljon napközben. Érdekes, hogy Emma nővér az
egészségügyben eltöltött harminc éve ellenére ennyire szigorú: megvonja saját
magától az alvást. Nem pihen, de tétlenkedik: mosás, takarítás, főzés gondja az
elbeszélés idején nem terheli. Egy alkalommal szinte hunyorog, hogy ne lássa a
padlón szétszórt szennyes ruhát és mosatlan edényeket a konyhában. Ez
ellentétben áll azzal, hogy főnővérként csak tiszta ruhában, vasalt köpenyben
lehet méltóságteljes, tekintélyt parancsoló, megbecsült.
Emma nővér a
lakásában ápolja depressziós nővérét, Sárit. Amennyiben egy másik emberről
gondoskodik, önmagának kiegyensúlyozottnak kell lennie, aki az étellel is
törődik (vagy Sári teszi ezt?). Csak zsíros kenyérről és kávéról olvasunk,
húslevesről nem, bár az is igaz, hogy Sári a kórházi diétát követi, Emma pedig
e szerint, vagyis Sofja nővér receptje alapján él harminc éve („fél szelet zsíros kenyér, fél alma, sós
keksz, tea” – ismétlődik refrénként a szövegben). A látszólag
felelősségvállaló, támogató, segítőkész Emmával ellentétes a kényszeresen
fiókot és ablakot nyitogató, kutakodó, a lépcsőházban fel- és le sétálgató,
boltba rohanó Emma alakja. Attól tart, nem tudja eltitkolni Sári előtt a kényszerbetegségét,
nővére nem hiszi el neki, hogy egy konkrét tárgyat keres a fiókban, a
konyhaablakot pedig a szellőztetés igénye miatt zárja és nyitja. Attól fél,
hogy Sári megtudja: megbolondult. Emma számára ötvennyolc évesen is nagyon
fontos más emberek véleménye. Közhely, hogy egyedül ezt nem tudjuk
megváltoztatni, kizárólag az adott helyzetre adott reakciónkat
befolyásolhatjuk. Emma nem így gondolkodik, noha több továbbképzésen részt vett
az elmúlt években. „Úgyis az van a városban, hogy aki az elmeosztályon
dolgozik, az egy se normális. Miért lennék én kivétel, hm?” (18. old) Ez Emma nővér gondolkodásmódját
világítja meg: amelyet az általánosítás jellemez („ az van a városban” – tehát
mindenkinek ez a véleménye, holott mindenki nem ismerheti őt személyesen,
névről, foglalkozásról, és valójában nem is törődik annyira az egyik ember a
másik életével, mert mindenki a saját feladatával bajlódik).
Sápadt, kóchajú –
mondja magáról. Saját külsejét időskorában sem fogadja el, vagy épp az
öregedést kárhoztatja, de erre nem utal pontosan, csak gúnnyal illeti önmagát.
A megjelenésére ügyel, erre a reggeli készülődés leírásból következtethetünk. A
haj- és szemszínéről viszont nem olvasunk a szövegben.
Keresztnevét (ahogy
a házát is) Emma nevű nagymamájától örökölte, aki varrónő volt. Apját Károlynak
hívhatták, erre utal az Emma Karlovna megszólítás. Az ukrán születési
anyakönyvi kivonatban, személyi igazolványban és útlevélben elvégre a vezeték- és
keresztnéven kívül a személy édesapjának nevét is feltüntetik. Munkahelyen,
hivatali ügyintézés során az illedelmes és a beszélgetőtársat tisztelő
megszólítás a keresztnév és az apai név kimondása. Ezért szólítja Komarov
doktor Emma Karlovnának a főnővért.
A Kiút elbeszélője viszont Emmuska-muskának
nevezi önmagát. Becéző név, ami tán arról is árulkodik, hogy őt senki sem
kényezteti. Gyermektelen, meddő – fiatalkorában nem zárta ki az örökbefogadás
lehetőségét, azonban férj és megfelelő anyagi háttér híján az elbeszélés
idejére ez a lehetőség bizonyosan meghiúsult. Magányos, kényszerbeteg ‒
pontosan ezért lehetne elnéző és megengedő legalább saját magával szemben
(unokaöccsét és -húgát élesen bírálja külföldi életmódjuk miatt). Arra nem
kapunk választ, hogy valaki más is nevezte-e őt Emmuska-muskának. A muska lehet muskátli, bár ezen a vidéken
inkább a mályva kifejezést
használják. Kárpátalján helyenként muska
névvel illetik a lepréselt szőlőszem fölött köröző muslicát. De valószínűbb,
hogy Bartha Gusztáv egyszerűen az Emma becézését duplázta.
Emma nővér városán
keskeny patak fut keresztül, akárcsak a Vérke Beregszászon. Az említett város
közelében létezett egy Emma Karlovna munkahelyéhez hasonló intézmény. A kisregény
szerzője elhallgatja a történet színhelyéül szolgáló város nevét, és kitalált
földrajzi névvel sem szolgál. A kötet elején olvasható paratextus hangsúlyozza:
a valósággal való egyezés a véletlen műve. Fogadjuk el ezt a lehetőséget. Emma
egy tetszőleges városban él, ahol szláv (Igor, Sofja, Szlávik) és magyar
keresztnevű (Sári, Ági, Hajni, Elemér, István) emberek laknak, és ukrán,
illetve magyar nyelven beszélnek. Ez a hely Ukrajnában keresendő (Emma mondja: „Ukrajnában
betiltották a játékautomatákat” [83]), és Komarov doktor is Harkovba utazna
gyógykezelésre. A szövegben elrejtett utalásokból (donbaszi háború), és a
koronavírus említésének hiányából kiderül, hogy a Kiút 2014 után,
ugyanakkor 2020 előtti intervallumban meséli el Emma nővér életét.
A történet negyven
évvel korábban kezdődik, amikor Emma egészségügyi szakképző intézetben tanul, és
szerelmes lesz Istvánba. A kisregény három idősíkon játszódik: a jelen a
lépcsőházban, a közelmúlt Sári ápolásával telik, a régmúlt pedig a negyven
évvel korábbi szerelembe esés, de inkább
a következmények elviselése és a csalódás leírása.
Felmerül a kérdés,
hogy családtagjai milyen hatást gyakoroltak Emmára, milyen erkölcsi
értékítélettel, valamint értékrenddel rendelkeztek, a nővér miképpen ítélte meg
őket. Nagyapjától a szenvedés tűrését, nagyanyjától
keresztnevét és elcserélt házát kapta, illetve a másokat sértő beszédmódot
tanulta, anyjától a gondoskodás képességét sajátította el. Sárira irigykedett
gyermekkorában az ajándékba kapott kabát és a tánciskola miatt. Apjára elsőként
Apu királyként emlékezik, később alkoholfüggőként látja, ennek okát magában
keresi (szégyent hozott a családra, és nem ment férjhez). Fontos, hogy Istvánt
ellenségként és élete megrontójaként látja: miatta nem lehet gyereke, ő az oka,
hogy nem vette feleségül senki. Ezért egyedül maradt, nem volt szüksége a
családi házra, elfogadta apja javaslatát, és elcserélte örökségét egy lakásra.
Apja munkatársa az ingatlan egy részét kifizette. A család a pénzt Sári
esküvőjére költötte, a fennmaradt összegből Emma bútort vásárolt. Kezdetben
egyetértett édesapja ötetével, később azonban úgy vélte, hogy haszontalanná
vált családja számára, mely kitaszította, és az örökségtől is megfosztotta.
Emma mindenkiben
talál egy kis hibát. Apja alkoholfüggő, anyja elfogult (Sárit jobban szereti).
Nagyszüleiről és Komarov doktorról nem ír rosszat. Sári lányáról ezt mondja: „a
hajnalok hajnalának süljön ki a szeme” (7). Sári fiáról ezt olvassuk: „Elike
állítólag a katonai sorozás miatt kénytelen oda-vissza ingázni az
országhatáron. A donbászi háború előtt vajon miért? Hm? Nagyon ráférne egy… egy
kis katonáskodás, a valutázásnak, a könnyen élésnek csurma[1] a vége” (7). Sok feszültség gyűlt össze Emmában.
Ebben az ítéletben nincs szeretet, elfogadás, megértés. Nem keresi a másik
ember szempontjait, döntésének okát, nem szemléli az eseményt a másik
nézőpontjából. Az okot sem kutatja: miért lett ilyen felnőtt Elike és Hajni?
Ebben a folyamatban szerepet játszott a Sári által alkalmazott nevelési elv.
Nincs lelkiismeretfurdalásuk, mert édesanyjuk egyedül maradt otthon, beteg,
megelégednek azzal, hogy Emma nővér és Ági ápolja őt. „Mintha létezne szenvedés
nélküli élet” (7) – mondja Emma,
miután Sári családjáról mesél. Szavai reménytelenségre utalnak. Elfogadja, hogy
a szenvedés az élet kísérője, arra viszont nem gondol, hogy nem mindegy, meddig
tart ez a folyamat, és arra sem, hogy tehet ellene.
Igor Vasziljevics
Komarov doktor Emma nővér régi ismerőse, tíz évig együtt dolgoztak. Ő írta alá
az áthelyezési kérvényét a városi kórházból az elmegyógyintézetbe. Az orvost
daganatos megbetegedéssel diagnosztizálták, és azt kéri Emma nővértől, hogy
legyen az ápolója, ezért havonta ötszáz kanadai dollárt kapna. Amennyiben
elfogadná az ajánlatot, el kell költöznie a városból, valószínűleg Harkovba.
Erre utalnak a következő idézetek: „Ráadásul, mióta Igor Vasziljevics
kiküldetésben a városban tartózkodik, és általa sok mindent más szemüvegen át
látok, már nem áltatom magam azzal, hogy flancos ruhák vagy egy szanatóriumi
beutaló utáni vágy miatt tör rám a kényszer.” (23.) „Harkovban, jó fizetés
mellett, könnyű okosnak lenni.” (13.) Ebbe még nem egyezett bele, noha Komarov
biztatja, hogy közösen megtalálják Sári betegségnek okát („Sárika boldogtalan?
Mitől lenne boldog, hm? (...) Azon leszünk, Emma Karlovna, hogy kitaláljuk.”
35.) Amennyiben Sári meggyógyul, Emma számára nyugdíjkiegészítésként megfelel a
gondozásért kapott pénzösszeg. A nővér a kisregény végéig nem hoz döntést.
Ahogyan a
bevezetésben említettem, a szövegben kiemelkedő szerepet kap Emma részéről a
sértődöttség, kirekesztettség, öngyűlölet megélése, érzése. Sértődött, mert
első szerelme, István szégyenben hagyta, nem látogatta meg, levélben köszönt el
tőle, és átiratkozott egy másik iskolába. Ő ekkor lábadozott az abortusz után,
rosszul lett, és újabb műtéten esett át, eltávolították a méhét, a lányos anyák
vele példálóztak, két évig sírt és gyászolt. Kirekesztett, mert értelmezése
szerint, amikor apja arra kérte, cserélje el örökségét (mint Jákob és Ézsau)
nagymamája házát egy háromgyermekes családdal, és költözzön a negyedik emeleten
lévő panellakásba, eltaszította őt a családja. A fennmaradó pénzösszegből
ráadásul Sári esküvőjét is finanszírozták. Miközben Emma nem talált férjet,
alkalmi kapcsolatai nem vették komolyan, elhagyták, ő pedig emiatt munkahelyet
váltott: az elmegyógyintézetben vállalt munkát.
Az öngyűlölet
akkor látható igazán, amikor saját magáról a legkevésbé becéző módon
(ellentétben az Emmuskával) vélekedik. Amikor az egyik lakó megkérdezi tőle,
hogy a börtönbüntetését töltő férje miatt sirdogál-e gyakran, a babakocsit,
kisgyermeket, édesanyát, de még a boltban vásárolt ecetet is a lépcsőházban
hagyja, hazaszalad, és ezt mondja: „Közben mi egyébre gondolhattam volna, ha
nem arra, hogy a lépcsőházban lakók szemében egy rabló, vagy maffiózó, de nem
kizárt, hogy egy gyilkosságért elítélt börtöntöltelék szajhája vagyok, hm?
Elbújt közénk a rühese, adni a tisztességest, játszani a kedves nővért.” 73. )
Pihenést sem engedélyez
önmaga számára (nem alszik a huszonnégy órás szolgálat után), és évek óta
diétán él: fél szelet zsíros kenyér, fél
alma, sós keksz, tea. Az ételek ízétől tiltja el magát.
Talán részben a
felsoroltak miatt érzi magát tehetetlennek, mintha egy olyan élethelyzetbe
került volna, ahonnan sehogyan sem tud elmenekülni. Itt kapcsolatot találunk
közte, és Bartha Gusztáv Sajgás című kisregényéből ismert Valló Péter között, aki tizennyolc évesen
Odesszába szökött (valójában elmenekült valami elől, amit nem tudott
befolyásolni: így akarta megúszni a katonai szolgálatot, ám később kiderült,
hogy asztmája miatt felmentést kapott), egy idő pedig már csak sodródott az
eseményekkel (kényszerházasságot kötött, melybe idővel beletörődött).
Emmát több olyan
esemény szorongatja, és kényszeríti válaszlépésre, melyeket képtelen
befolyásolni. Szervezete a változókorba lépett, Komarov doktor szerint a
hormonháztartás felborulása miatt vált kényszerbeteggé. Nem tudja kontrollálni
önmagát, muszáj ablakot és fiókot nyitnia, folyosón suhannia. Sári ápolása is
csapda: műszak után munka (betegápolás) következik, ráadásul egy olyan páciensé,
aki mindennel elégedetlen, és folyton sopánkodik. Ha az ember otthon sem tud
pihenni, hat hete nincs nyugta, a kimerültségtől könnyen hibázhat. Ez majdnem
megtörténik: Emma munkahelyén feltűnik István. Csak egy ampulla injekció
szükséges, és Emma életének megrontója, ellensége, a bűnbak, a rémálmaiban
megjelenő ördög megsemmisül.
Nem egyértelmű,
hogy megtörténik-e a bosszú. Az elbeszélő így emlékszik vissza az esetre: „Az
orvosi szoba nagyszekrényéből üveg infúziót, és két, hazudok, három ampulla,
meg nem mondom, milyen nevű, külföldi injekciót csentem el” (90). A történész tudja, hogy a memoár és az önéletírás
forráskritikát igényel, mert az írója torzít, hogy saját magát kedvezőbben
ábrázolja. Emma Sárihoz beszél képzeletben, ezért mondhatja, hogy két vagy
három ampullát vett el. Nem világos, hogy megmérgezte Istvánt, vagy a férfi
magától lett rosszul. István mindenesetre megkapja az életmentő injekciót, Emma
nővér hazamegy, de nyugtalan, és ezt követően szalad ki a lakásból. Olvasóként
a történet végéhez érkezünk, a főhős pedig eljutott a negyedik emeletről a
földszintre.
Miután először
olvastam a történetet, megjelent előttem egy kép: Emma nővér a lépcsőházban
áll, a poros, hasadt ablak előtt. Az üveghez hajol, szippant egyet a kívülről
érkező légáramból, észreveszi a szürke betonon mozgó falevelek árnyékát. Talán
nem tud kijutni, így a Platón barlangjában élő emberekhez hasonlóan csak az
árnyékot látja ő is. Amennyiben mindörökre a lépcsőházban ragad, otthonossá
teheti a labirintust. A saját emeletét, lakását kitakaríthatja (utóbbit meg is teszi),
vagy, ha elköltözik, és nekifog Komarov doktor ápolásához, helyreigazíthatja az
életét. Ennek lehetőségét ajánlja az utolsó mondat: életet egy új
labirintusban, mely akár otthonosabb is lehetne.
Bartha Gusztáv. Kiút. - Ungvár–Budapest,: Intermix Kiadó, 2022.
[1] Ukránul fegyház – K. E.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése